سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرجام شناسی

 

یکی از اوصاف روز قیامت این است که همه مردم برای آن جمع می شوند.

این کلمه (با مشتقات آن) که درباره ی قیامت به کار می رود، در قرآن بیش از هشت مرتبه تکرار شده است.

درمواردی از آن خداوند متعال (در سوره مبارک هود آیه 103) می فرماید :

إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ الآخِرَةِ ذَلِکَ یَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِکَ یَوْمٌ مَّشْهُودٌ (103) در این نشانه‏ای است برای کسی که از عذاب آخرت می‏ترسد، همان روزی است که مردم در آن جمع می‏شوند، و روزی که همه آنرا مشاهده می‏کنند.

جالب این که می فرماید : (( یوم مجموع له الناس)) و نمی گوید : ((فیه الناس)) این تعبیر اشاره به آن است که رستاخیز تنها ظرف اجتماع مردم نیست،بلکه یک هدف است و یک مقصد که انسان ها در سیر تکاملی خود به سوی آن پیش می روند.

در سوره مبارک تغابن آیه 9 نیز می خوانیم :

یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِکَ یَوْمُ التَّغَابُنِ وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ وَیَعْمَلْ صَالِحًا یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئَاتِهِ وَیُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (9)این در زمانی خواهد بود که همه شما را در آن روز اجتماع گردآوری می‏کند، آن روز روز تغابن است (روزی که معلوم می‏شود چه کسانی مغبون شده‏اند) و هر کس ایمان به خدا آورد و عمل صالح انجام دهد گناهان او را می‏بخشد و او را در باغهائی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد می‏کند، جاودانه در آن می‏مانند و این پیروزی بزرگی است. (9)

و از آنجا که ممکن است بعضی بگویند سخن از آن روز نسیه است ومعلوم نیست کی فرا می رسد،لذا قرآن بلافاصله در سوره مبارک هود آیه 104 می فرماید : وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلاَّ لِأَجَلٍ مَّعْدُودٍ (104)و ما آنرا جز تا زمان محدودی تاخیر نمی‏اندازیم.

در این که چرا روز قیامت((یوم الجمع)) نامیده شده ، تفسیرهای متعددی وجود دارد:

گاه گفته اند به خاطر آن است که میان ارواح واجساد جمع می شود. وگاه گفته اند که بین انسان وعملش جمع خواهد شد. ویا از این نظر که میان ظالم ومظلوم اجتماع حاصل  می شود  ولی ظاهراً  این است که منظور اجتماع همه خلایق در آن روز بزرگ است از اولین وآخرین،همان گونه که درسوره مبارک واقعه،آیه 50آمده است :

قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِینَ وَالْآخِرِینَ (49)بگو اولین و آخرین، لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِیقَاتِ یَوْمٍ مَّعْلُومٍ (50)همگی در موعد روز معینی جمع می‏شوند.

 


[ چهارشنبه 91/4/7 ] [ 8:28 عصر ] [ علیرضا فراهانی ]
درباره وبلاگ
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 6415